LVSO | ANSAMBLIS ''PALEASIS''
2025 m. sausio 25 d. 19 val.
LVSO koncertų salė
Kamerinis koncertas
ANSAMBLIS „PALEASIS“
E. von Dohnány. Sekstetas C-dur, op. 37 (violončelė – Rokas Vaitkevičius)
L. Narvilaitė. „Pėdos, smiltys, vėjas – čia buvai atėjęs“ fortepijonui ir dideliam kameriniam ansambliui (pasaulinė premjera) (violončelė – Marius Dominykas Sakavičius)
F. Schubert. „Forelių kvintetas“ A-dur, D. 667 (violončelė – Povilas Jacunskas)
Ansamblio „Paleasis“ nariai:
Vytenis Gurstis, fleita
Ugnius Dičiūnas, obojus
Karolis Kolakauskas, klarnetas
Andrius Puplauskis, fagotas
Gediminas Abaris, valtorna
Kristijonas Pūtys, smuikas
Tomas Savickas, altas
Rokas Vaitkevičius, violončelė
Povilas Jacunskas, violončelė
Marius Dominykas Sakavičius, violončelė
Dainius Rudvalis, kontrabosas
Meno vadovas Alexander Paley, fortepijonas
Charizmatiškojo fortepijono virtuozo Alexanderio Paley’aus suburtas ansamblis „Paleasis“ debiutuoja LVSO koncertų salėje. Ansamblio debiutas pažymėtas praeities ir dabarties ženklais. Koncerto programos centre – pasaulinė kompozitorės Loretos Narvilaitės kūrinio „Pėdos, smiltys, vėjas – čia buvai atėjęs“ (2024 m.), dedikuoto ansambliui „Paleasis“, premjera. Kaip teigia kompozitorė, šis kūrinys – „tai kelionė muzikos garsais, stebint ir reflektuojant savo ir kitų įmintas pėdas, kurias greitai užkloja smiltys, nuolat pustomos vėjo. Todėl melodinės linijos vis slysta, glisanduoja, tarsi basomis pėdomis čiuožtų kietai supustyto Smiltynės smėlio kauburėliais. Tačiau jos vis sugrįžta į namus – dvigubą toniką F / D ir visas 16 kūrinio minučių gyvena jos garsų lauke“.
Loretos Narvilaitės kompozicijos skambesio spalvą lemia lietuviškų dainų atgarsiai, taip pat sutinkamas ir Wolfgango Amadeuso Mozarto fortepijoninio koncerto motyvas. Kūrinyje įprasminta unikali ansamblio sudėtis – raiškios fortepijono ir styginių instrumentų melodijos nuolat pinasi tarpusavyje, supasi aukštyn – žemyn, o pučiamųjų signalai – ženklai, tarsi švyturiai, rodo joms kelią. Kūrinio pabaigoje mirgančių būsenų statiką ir neskubią garsų tėkmę pakeičia netikėtai prasiveržę fortepijoniniai solisto pasažai. Jie – tarsi staigaus vėjo gūsiai, sukėlę bangas, nuplauna pėdas ir smiltis. Lieka tik prisiminimai, kad čia buvai atėjęs...
Programinės bei tautinės kompozicijų aliuzijos girdėti ir kituose koncerto kūriniuose. Skambėsiantis vengrų vėlyvojo romantizmo ir ankstyvojo modernizmo kompozitoriaus Ernsto von Dohnányi (1877–1960) Sekstetas C-dur, op. 37 savyje sukaupęs tradicinių formų ir naujų harmoninių idėjų sintezę. Sekstetas, skirtas neįprastai fortepijono, klarneto, valtornos, smuiko, alto ir violončelės sudėčiai, atskleidžia plačią melodinių bei harmoninių spalvų ir faktūrų paletę, pažymėtą vengriškaisiais atspalviais. Unikali ir austrų romantiko Franzo Schuberto (1797–1828) „Forelių kvinteto“ A-dur, D. 667 sudėtis – smuiko, alto, violončelės, kontraboso ir fortepijono sąskambiai praturtina ir praplečia įprasto fortepijoninio kvinteto skambesį. Šio kūrinio pavadinimas kilęs iš garsiosios kompozitoriaus Lied žanro dainos „Upėtakis“ (vok. „Die Forelle“), kurios gyva ir kibirkščiuojančia melodine tema varijuojama kompozicijos ketvirtojoje dalyje.
Ansamblis „Paleasis“ debiutavo 2022 m. birželio 26 d. Pažaislio muzikos festivalio koncerte, vykusiame Kauno valstybinėje filharmonijoje. „Ne vienadienis projektas, o reguliariai repetuojantis, koncertuojantis ir tobulėjantis ansamblis – tai mano sena svajonė. Labai džiaugiuosi, kad šią svajonę pavyko įgyvendinti būtent Lietuvoje. Subūriau 11 profesionalių muzikantų, bendraminčių su tikslu scenoje groti gerai pažįstamus bei retai atliekamus klasikinės muzikos šedevrus ir dar tik kuriamas premjeras“, – taip apie ansamblio atsiradimo aplinkybes kalba fortepijono virtuozas A. Paley’us.
„Paleasis“ aktyviai koncertuoja visoje Lietuvoje, todėl per trejus gyvavimo metus ansamblis tapo daugelio Lietuvos didžiųjų miestų ir aplinkinių miestelių publikos svečiu. 2023 m. mėnesį įvyko pirmosios „Paleasis“ gastrolės pianisto gimtojoje Moldovoje, Kišiniovo filharmonijoje, kur ansamblį puikiai įvertino tiek publika, tiek kritikai, vadindami koncertą „nenuginčijamai įstabiu ir suteikusių nepamirštamų įspūdžių“. Puikių atsiliepimų „Paleasis“ sulaukė ir gastrolėse Prancūzijoje, festivalyje „Moulin d'Ande“, kur jų muzikavimas pavadintas „ne festivalinio, o filharmoninio lygio“.
„Paleasis“ išsiskiria savo unikalia profesionalių muzikos atlikėjų sudėtimi, leidžiančia muzikavimą drauge paversti tarytum kamerinio muzikavimo laboratorija, kuri atveria plačias repertuaro ir vienas kito pažinimo galimybes. „Vertinu savo scenos partnerių profesionalumą ir Lietuvos publikos skonį, todėl kartu su ansambliu nuolatos ieškome galimybių plėsti repertuarą ir juo stebinti bei džiuginti Lietuvos klausytojus“, – teigia A. Paley’us.
Renginys | Data / Laikas | Renginio vieta | Kaina | |
---|---|---|---|---|
LVSO | ANSAMBLIS ''PALEASIS'' | Š 2025-01-25 19:00 | LVSO koncertų salė, Vilnius | 13.00 - 31.00 |
Renginys | LVSO | ANSAMBLIS ''PALEASIS'' |
---|---|
Data / Laikas | Š 2025-01-25 19:00 |
Renginio vieta | LVSO koncertų salė, Vilnius |
Kaina | 13.00 - 31.00 |
LVSO | IEVA JUOZAPAITYTĖ IR KAROLIS KAŠIUBA: GRAŽIAUSIOS OPERŲ ARIJOS LVSO | IEVA JUOZAPAITYTĖ IR KAROLIS KAŠIUBA: GRAŽIAUSIOS OPERŲ ARIJOS LVSO koncertų salė, Vilnius LVSO | ''ROKO BALADĖS'' LVSO | ''ROKO BALADĖS'' LVSO koncertų salė, Vilnius LVSO | ''ŠVENTINIAI CHORAI'' LVSO | ''ŠVENTINIAI CHORAI'' LVSO koncertų salė, Vilnius LVSO | ''THE QUEEN SYMPHONY'' LVSO | ''THE QUEEN SYMPHONY'' LVSO koncertų salė, Vilnius
Paieška nedavė rezultatų